Transport 2..nest siste del

Fredag 18. april kl 9.30 dro vi videre fra St. Mary i sør-England oppover Baltic sea opp mot Irland.

Det ble en lett blanding av seiling og motorkjøring gjennom dagen og påfølgende natt.

Ved 10-tiden på lørdagsmorgen kunne vi skimte Irland i det fjerne.

Tidevannsstrømmen oppover Irskesjøen var opp i 2,5 knop,så da vi hadde medstrøm seilte vi med ei fart på 10 knop 🙂 På lørdags ettermiddag gikk vi inn til Wicklow, men der var det ingen gjestehavn, så vi gikk videre og fortøyde kl 20.00 i Dun Laoghaire Marina, sør for Dublin. Her ble vi i to dager, ventende på at nordaværet skulle avta og snu mot øst.

Mandag 21. april var det 14 dager siden vi forlot Almerimar i sør-Spania. Her går det unna!!

Kl 7.30 den 21. kastet vi loss og dro videre med kurs for Skottland og Caledonian-kanalen som går tvers gjennom Skottland.

Det ble en heftig seiltur i skarp kryss, så vi lå på hall i 38 timer med en snittfart på 7,2 knop. Med en strøm på 5 knop, hadde vi opp i 9,5 knpsfart i medstrøm og helt ned i 2,5 knops fart i motstrøm.

Tirsdag kveld fortøyde vi ved flytebrygge i Caledonian kanal. Været var grått med litt yr i luften og gradestokken viste 10gr i sjøen og 12gr i luften.

Onsdag 23. april på morgenen startet vi på de mange slusene som skulle ta oss gjennom Caledonian-kanalen. Hele kanalen består av 28 sluser og 3 innsjøer med en total lengde på 50 nm. Kanalen er 200 år gammel og først på begynnelsen av 1960-tallet ble sluseportene automatisert. Før den tid ble de sveivet opp for håndkraft.

Nydelig vårvær med påskeliljer overalt og lysegrønt løv på trærne. Det ble en 3 dagers flott opplevelsestur gjennom sluseporter og innsjøer, inkludert innsjøen, Loch Ness 🙂 Vi speidet etter sjøormen, men vi kunne ikke se den.

Fredag 25. april på ettermiddagen fortøyde vi i Seaport Marina i byen Inverness. Dette er siste stopp før vi starter over Nordsjøen.

004 (3) 006 (2) 007 (3) 015 (2) 016 (3) 017 023 (2) 031 (3) 035 036 (2) 042 053 054 069 073 (2) 083 090 094 117 (2) 143 160 168 196 205 Dun Laoghaire by Dun Laoghaire Marina

Categories: Uncategorized | 2 kommentarer

Innleggsnavigasjon

2 thoughts on “Transport 2..nest siste del

1. Irene og Bjørn

Hei på dere eventyrere! vi følger med dere hele tiden, men har vært dårlige med kommentarer. Vi flytter selv fra Sverige til Norge og har strabasiøse dager, men snart er vi i mål på Sætre i Hurum. Faste holdepunktet er vår Grand Banks 42, Maraton i Storsand Havn. Ønsker dere alt godt på ferden! Mange hilsener fra Irene og Bjørn

• Hyggelig å høre at dere følger oss. Kanskje vi får tid til å besøke dere i løpet av mai. Hilsen Johanne og Asbjørn