Mallorca-Menorca-Sardinia og Korsika 23.juli – 16.aug

MALLORCA
23.juli lettet vi anker og dro fra Cala Portals sør på Mallorca til Porto Pedro i nordenden. Her fortøyde vi til bøye som kostet 25 euro. På land var det satt av plasser til å fortøye gummibåtene. Neste dag dro vi videre til Cala Molto. Ei fin og rolig bukt å ligge på anker i. Her svømte vi til land og spaserte tur over til nabobukten, Cala Guya, hvor der var en restaurant.

MENORCA
Etter 2 netter i Cala Molto, nord på Mallorca seilte vi de 20 nm over til Cala Santa Gardana på Menorca. En seiltur på 3-4 timer. Ei fin bukt å ligge i. Vi gikk med gummibåten oppover ei elv i byen, hvor vi fortøyde og spaserte en tur på land. Neste dag flyttet vi over til Cala Porte. Her går det en rørledning på langs av bukten, hvor det ikke var lov å ankre. Dermed ble bukten så smal at det kun var plass til 2 båter i bredden.
28. juli ankret vi opp i Cala Covas. Den desidert fineste og mest spesielle calaen vi har vært i. Her var det turstier opp til flere huler som det tidligere bodde folk i. Her var det også en ferskvannskilde nede i sjøkanten, så da benyttet vi sjansen til å fylle opp noen kanner med drikkevann. 🙂
Å ankre her var også spesielt: Det var tau til land i tillegg til anker i baugen, for bukten var så smal at det ikke var plass til å svaie rundt. I løpet av kvelden dreide vinden, så vi måtte ro ut et anker bak på babord side samt et ekstra tau bak på styrbord side som Asbjørn fridykket ned og la rundt en stein på bunnen.
Neste morgen lettet vi anker, dvs 3 fester bakover samt ankeret framme. Det ble endel svømming på morgenen for Asbjørn før vi var løs og kunne sette kursen ut av calaen.
Etter ca 2,5 timers seiling med 6 knops fart ankret vi opp i Cala Taulera v/byen Mahon. Det lå mange båter for anker i bukten. Her var det et stort militært område på land og på kartet vårt sto det at det var lov å ankre her, men neste morgen kom havnepolitiet og ba oss flytte. Dem sa det kun var lov å ligge der hvis dårlig vær eller hvis det var fullt i havnen inne i byen.
31. juli: Vi lettet anker og gikk inn i havnen, «Marina Menorca» 90 euro pr døgn kostet det her inkl strøm og vann. Plassen er en flytebrygge med plass til ca 8 båter og den er ikke landfast, så vi måtte med gummibåten for å komme til land. Det var satt av plasser til å fortøye gummibåtene. Vi fikk vasket båten samt 4 maskiner med vår nyinnkjøpte vaskemaskin 🙂
Siste stopp på Menorca var Addaya. Her ligger en i le for alle vinder. Vi badet her, men vannet var grumset. Vi padlet en runde helt innerst i bukten, her luktet det brakkvann. Det var en sjø rett innenfor bukten og her myldret det med fisk. Det sto plakater rundt om at det var et naturreservatområde. Utsikten fra båten var store jorder og bondegårder . Virkelig en fredelig plass å ligge. Ingen bølger var det der heller. Asbjørn benyttet dagene til div. forefallende arbeid og jeg sydde gardiner og forheng. Inne på land fikk vi internettkode i marinaen hvis en satt utenfor hos dem. Det er det raskeste nettet vi har hatt ! Plass for gummibåter var det rett utenfor kontoret. Matbutikk et stykke opp i høyden. Her ble vi i 3 dager.

SARDINIA
5.august på formiddagen startet vi over fra Menorca til Sardinia. En seilas på 200 nm.
Med vind fra N/Ø og N/W fikk vi seilt hele vegen fram. Med en snittfart på 7 knop brukte vi 32 timer fram til Calla Bollo på Sardinia`s vestside. Stedet ligger rett utenfor byen, Alghero. Her var det «bare» 23 gr i vannet, mens det på Menorca var 26 gr. I Cala Bollo ble vi i 3 dager.
Etter en laaang spasertur på land og maaange trapper ned, gikk vi på omvisning i kø i lag med masse turister i en aldeles nydelig og imponerende grotte. Det kostet 13 euro pr pers., men det var det virkelig vert. Anbefales!!
9. august lettet vi anker og dro videre til nordenden av Sardinia. Det var vindstille, så motorene måtte jobbe hele vegen. Etter 7 timers gange ankret vi opp utenfor byen, Stin Tino som ligger etter Fornellipassasjen.
Byen hadde tidligere et stort Tuna-mottak, men det er nedlagt. Nå er det bare en turistby.
10. August Med skarpt kryss, 10 m/s og 6 knops fart, startet vi å seile de 20 nm mot byen, Castel Saldo, men da vi kom dit kunne vi ikke ankre der med vind fra øst, så vi måtte gå videre til Isola Rossa. Det ble 12 nm med 3,5 knops fart og vinden rett i mot Da vinden økte til 14 m/s tok vi ned storseilet og gikk for motor de siste 5 nm. Kl 20 ankret vi opp i Isola Rossa ( mellom store steiner på havbunnen, men det visste vi ikke da) Like før midnatt kom havnepolitiet og ba oss flytte litt lengre ut fra land, da det skulle være fyrverkeri fra land ved midnatt. Vi prøvde heise ankeret, men det satt bom fast. Neste morgen så vi årsaken: Kjettingen hadde lagt seg under flere steinheller, så Asbjørn fridykket ned og tok løs kjettingen. Vi flyttet da litt lengre ut hvor det var fin sandbunn å ankre på. Flott sted å snorkle på over alle steinhellene her. 🙂
Fra Isola Rossa bar det videre til Cabo Testa i nordenden av Sardinia hvor vi ankret opp ved 16-tiden. På ettermiddagen kom det en dingy rekende forbi! Asbjørn hoppet ut i sjøen og hentet den. Det viste seg at det var nabobåten, fra Amsterdam som hadde mistet den. Som takk fikk vi ei flaske vin av dem 🙂

KORSIKA
13. august startet vi på de 10 nm det er over til Korsika. Her ble det bytte fra Italiensk til Fransk flagg, da Korsika hører til Frankrike.
Vi var inn i fjorden til byen, Bonifaci. Fortøyningene her var anker foran og tau til land, men med 18,5 m/s, smalt og trangt og båter som kom alle veier fra, snudde vi og gikk ut igjen. I stedet gikk vi til bukten, Golfe De Santa Manza. Herfra er det ca 4 km å sykle inn til Bonifaci. I skrivende stund ligger vi fortsatt her. Det har blåst opp i 20 m/s fra vest disse 4 dagene, men vi ligger fint her. Vi får se på «vær og føreforhold» om vi drar på flere plasser her på Korsika, eller om vi drar tilbake til Sardinia hvor vi kommer til å følge østkysten nedover et stykke før vi legger kursen over til Napoli.

Cala Covas

Dryppsteinsgrotter ved Cala Bollo på nordvestsiden av Sardinia

Ankret ved Isola Rossa og satte ankerkjettingen fast under en stor steinhelle

Innseiling til Bonifacio

Categories: Uncategorized | 1 kommentar

Innleggsnavigasjon

One thought on “Mallorca-Menorca-Sardinia og Korsika 23.juli – 16.aug

1. Bjørg og Hans

Heisann! Fint å lese om alle opplevelsene deres, skjønner at vi feide litt for fort forbi Menorcha og Korsika kuttet vi helt ut. Vi får ta det igjen på tilbakeveien når det måtte bli …
    Vi er fortsatt i Norge, drar tilbake til Hellas neste helg. Med besøk ombord, vil vi da antageligvis ta en tur til Albania. Håper å se dere i løpet av høsten. Kos dere videre!