Transportetappe 2

123 001 004 (2) 005 (2) 009 (2) 2014-04-11_19-03-42_670 107 121 112 115 117 118 078 093 055 (3) 102 2014-04-10_21-02-02_438 061 062 (3) 072 073 025 010 013TRANSPORTETAPPE nr 2

Fra Almerimar i sørspania til Måløy nord for Bergen. En etappe på 2300 nm

Vi regner med å bruke 3-4 uker hvis været er med oss. Vi tenker at vi går en dag, en natt og en dag, så ligger vi i havn annenhver natt slik at vi får sovet en hel natt i strekk.

Mandag 7. april kl 12.00 startet vi ut fra Almerimar. Sol og lite vind så det ble å gå for motor. Motorkjøring ble det også hele natten på blikkstille hav og måneskinn. Kl 8.30 på morgenen stoppet vi på Gibraltar og fylte diesel. Deretter fortsatte vi mot Portugal. Her fikk vi fin unnavind å seile på.

På natten stilnet vinden, så da var det bare å starte motoren igjen. Onsdag morgen var det igjen fin unnavind å seile på. Kl 13.30 la vi oss ved ventebryggen utenfor broen inn til Lagos sør i Portugal. I Lagos fikk vi byttet gassflaske og bakt brød. Godt var det også å få sove hele natten i strekk.

Neste morgen, den 10. april fortsatte vi for motor. Litt tåke og blikkstille. Provisorisk fiskestang ble ordnet. Vi må jo prøve fiskelykken underveis 🙂 Det ble en nattseilas med blikkstille hav og motorkjøring, men ut på morgenen frisknet det litt til så vi kunne seile ei stund.

På ettermiddagen den 11. fortøyde vi i Nazare. Dem tok 18 euro pr døgn. Her fikk vi internet og handlet mat. De gamle damene satt der som sist vi var der med sine plakater med rom til leie. Butikkene langs stranden selger mye fint handlaget strikketøy og broderier.

Vi kastet loss kl 6.30 fra Nazare. Vindstille og overskyet. Utpå dagen kom sola og vi fikk vinden rett i mot, så det ble motorkjøring igjen. Dette er jo en transportetappe, så vi har bestemt oss for at vi går for motor hvis seilene ikke gir mer enn 5,5 knops fart. Vi krysser oss ikke framover som vi ville gjort hvis vi var på ferietur 🙂

Natta ble vindstille med måneskinn. Fint med månen så blir ikke natta så mørk 🙂

Hele søndagen hadde vi strålende sol, men vinden var svak så vi har gått for motor det meste av dagen. Seilet et par timer. Kl 19.30 lå vi fortøyd i Camarinas.

I morgen, mandag 14. april starter vi over Biscayabukten . En reise på 3-4 dager. Været ser ut til å være på vår side hele veien over. Enten går vi i land i Frankrike eller så fortsetter vi videre opp til sørenden av England. Det er det vindretningen som bestemmer.